Skip to content

Homofobi och skenjämställdhet

07 november 2009

Det roligaste man i princip alltid hör från killar, oftast i närvaro av en grupp manliga vänner vid tillfället, angående homosexuella män är:

Jag har absolut inga problem med dem, bara de inte rör mig!

ackompanjerat av ivriga huvudskakningar och två händer framför kroppen som för att signalera ”försvarsposition”.

Tillägget ”bara de inte rör mig” skulle man kunna ta som en bekräftelse på att det faktiskt händer att bögar tränger sig på människor på arbetsplatser, i kön till Konsum och till och med ute på gatorna runt om i landet, utan personernas samtycke.

Händer detta? Hade det hänt hade vi definitivt sett det på skvallerblaskornas löpsedlar vid det här laget, så med andra ord: nej, det händer inte (bortsett från enstaka våldtäktsmän förstås, men så vitt jag vet är homosexuella snarare under- än överrepresenterade i den kategorin jämfört med heterosexuella). Med det sagt, vittnar då inte detta tillägg om en uppenbar osäkerhet hos mannen som använder det? Som om han, även om han är så otrooligt tolerant, måste distansera sig genom att med andra ord säga ”men de är inte riktigt som oss andra” och samtidigt brösta upp sig inför de andra alfahannarna?

Homosexuella män är fullt friska, vanliga människor. Många av dem går till jobbet, en del inte – precis som heterosexuella. De flesta av dem har två ben och två armar medan några få är till exempel enbenta eller enarmade. En del gillar ost, andra kaviar… Någon som sätter emot? Nej, tänkte väl det. Det här är självklara saker för oss alla med andra ord.

Att då uttrycka sig på detta viset låter ganska konstigt, varför skulle en annan människa röra dig överhuvudtaget (på ett sexuellt sätt då givetvis) utan att du gett dem tillåtelse först? Du säger ju aldrig samma sak om andra människor.

Jag har inga problem dagisfröknar, bara de inte rör mig!

Jag har inga problem med börsmäklare, bara de inte rör mig!

Jag har inga problem med busschaufförer, bara de inte rör mig!

Precis, ni hör ju.
Det där med att ens bry sig om vad andra människor har för läggning har jag aldrig förstått mig på, det gör väl inte personen otrevlig/konstig/annorlunda?

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

För att byta ämne men ändå stanna kvar på samma planhalva, fick ett sms av en kompis häromdagen:

Jag hajar inte varför kvinnor får vara sexistiska. Såg på Oprah nyss, en vältränad skådespelare, hugh jackman, var med. En i panelen skriker ”ta av tröjan, wohoo!”. Hade en kille skrikit samma sak till en kvinna hade det blivit skandal.

Hur kommer det sig att det ser ut såhär?
Visst, vi lever i ett långtifrån jämställt samhälle: kvinnor har sämre lön, de kallas slampa medan killar kallas players och det finns en hel del man skulle kunna ifrågasätta kring hur barn uppfostras att bete sig manligt och kvinnligt.

Detta är ett stort problem, men (och här kommer det stora men:et) att dra upp sjuka ideal som om det bara gäller kvinnor är befängt. Hur många meter behöver jag gå på stan innan jag prackas på den perfekta tvättbrädan på någon reklamskylt? Jag förstår också att de inte kommer sälja några kalsonger med en blekfet, tunnhårig medelålders man men någonstans borde man väl ändå dra gränsen? Jag menar, jag kan sitta här och säga att jag inte bryr mig så mycket om jag har en tvättbräda eller inte och tala sanning, men jag är fortfarande uppfostrad av de där skyltarna att ekvationen lyder tvättbräda= snyggt. Varför? För att folk följer idealen slaviskt och vill sälja kläder, och vips så har vi en ond cirkel! Medmänskligheten rimmar illa med vinstintresset säger Promoe och i det här fallet kan man väl inte göra annat än att hålla med honom.

Läst vissa tjejers åsikter på nätet om detta, de lät ungefär såhär:

Jajaja, guuud va jobbigt det måste vara för er män som ändå har högre lön och mer plats.

Ungefär som att säga till flyktingar som nekats asyl och gömmer sig i Sverige att det minsann är mer synd om barnen i Afrika, i Sverige pågår ju i alla fall inget krig (även om ni snart kastas ut och tvingas återvända tillbaka till ett). Sjuka ideal är väl ändå ett problem för ALLA människor, varför ska man dela upp det i manligt och kvinnligt och tävla om vem som har det värst istället för att försöka lösa det tillsammans?

För att återgå till frågan kring citatet: hur har denna dubbelmoral uppkommit?
Jag skulle tippa att det är kaosfeminism som orsakat detta fenomen. Efter den vettiga feminismen hade fått sitt genomslag började folk vakta sin tunga för att slippa trampa på tår. Du vet, precis som folk undviker att säga svart och istället säger mörkhyad, man tar det säkra före det osäkra bara för att hamna på rätt sida om gränsen. I och med detta förskjuts gränsen för vad som blir tillåtet att säga.

I detta fall växte en ny typ av feminism fram: den vars grundidé verkar vara att man ska ge igen på ”mansgrisarna”. På detta sättet har till exempel idén om könskvotering växt fram. Könskvotering måste från början ha låtit som en väldigt bra idé som efter lite eftertanke blev till ett ”njaaaehhh… fan också, det funkar ju inte”. Tyvärr verkar alla inte tänka så långt. En idé som är byggd på att göra skillnad på könen (exempelvis det norska införandet av en kvot på 40 procent för kvinnor i bolagsstyrelser) kan väl logiskt sett aldrig främja jämställdhet, det är i själva verket en stor björntjänst för kvinnorna. Om vi säger att en styrelse innehåller 20 platser, vad gör man då om de uppenbart mest lämpade alla är män? Anställer 8 kvinnor bara för sakens skull?

Problemet där ligger ju antingen i att det inte finns något problem alls, dvs. att alla de bästa bara råkar vara män, eller i att män tillåts ta mer plats på utbildningarna och därmed uppmuntras mer på vägen. Det kan nog vara både och skulle jag tippa, så det avgörs nog bäst från fall till fall. Oavsett vad är det oerhört synd med denna lilla feministskara som missuppfattat hela begreppet feminism, de förstör bara för alla de människor som verkligen kämpar för jämställdhet; människor nuförtiden är ju rädda för att kalla sig feminister när ordet fått helt fel innebörd.

Fridens liljor,

K

One Comment leave one →
  1. 11 november 2009 9:20

    Bra inlägg!

Kommentera

