Skip to content

Nästa Kärrtorp

28 november 2009

Samma visa varje gång. Sitter ännu en gång på tunnelbanan på väg från stan ut mot orten och den nästintill robotliknande kvinnorösten meddelar mig att det snart är dags att gå av. Egentligen borde det vara tekniskt omöjligt att veta vilka som skall gå av på min station och vilka som ska gå av på någon av de två nästföljande, men av en enkel anledning kan nästan vem som helst gissa sig till det.

Etnicitet. Vart tunnelbanepassagerarna är födda. Egentligen borde det väl inte vara något problem tänker väl ni, svenskar vill väl helt enkelt bo i Kärrtorp och nysvenskar i Bagarmossen och Skarpnäck. Ändå känns det lite som att ”ja vi har vårt här och ni har ert där så slipper vi mötas annat än av en ren slump någon enstaka gång”.

Jag förstår mycket väl varför man som ny i Sverige flyttar till ett område där det bor människor som talar samma eller liknande språk, delar samma värderingar och kultur och allt det där. Skulle jag flytta till ett för mig helt okänt land skulle jag nog jävligt gärna bo med norrmän, danskar, britter och tyskar. Jag tror inte att människor som kommer hit är dumma i huvudet, de fattar nog att det krävs att de faktiskt möter svenskar för att komma in i samhället. Det är väl dels så att människor generellt är rädda för det främmande, det är ingen skillnad i vilket land du än ser på. Dels skulle jag också tippa att lägenheterna är billigast just i förorter som exempelvis Bagarmossen och Skarpnäck, då tror jag inte att man som privatperson tänker på integrationsproblem när man måste klara hyran.

(Så att jag inte förmedlar helt fel bild av Bagarmossen och Skarpnäck skall det tilläggas att det, precis som i Kärrtorp, även finns tjusiga villaområden med välskötta trädgårdar. ”Svenssonområden” skulle säkert många kalla det.)

Känns bara så trist, både på ett samhälleligt och ett personligt plan. Samhälleligt för att det segregerar oss människor från varandra, göder hat som driver mänskligheten i krig mot sig själv och hindrar oss från ett utbyte som skulle göra världsbilden hos oss alla klart mer komplett än vad den är idag. Personligt för att jag inte har en enda nära vän med ursprung från ett annat land, inte en enda källa till utbyte. Jag hade det utbytet i högstadiet, ganska mycket till och med, i och med att jag då gick i Bagarmossens skola, men det försvann när jag började gymnasiet. Mycket beror väl på mig själv förstås, men ändå.

Hur får man människor att bo ”blandat”?
Det har ju pratats om tvångsplacering av nytillkomna så att de inte ”fastnar” i områden som Rinkeby och Rosengård. Det rimmar illa med individens frihet, men frågan är vilka alternativ vi har. Varför känns det som att nästan ingen diskuterar detta?

Jomenvisstsörru, mitt i prick!

Jomenvisstsörru, mitt i prick!

K

One Comment leave one →
  1. 08 december 2009 0:36

    Vågar du ge dig på ett försök att definiera etnicitet? vore intressant

Kommentera

