Skip to content

Livet är ingen raksträcka

01 december 2009

”Johanna Persson vet hur man gör karriär. Redan som trettonåring fick hon springa ärenden på en mäklarfirma, som tjugoåring anställdes hon på Nordea och bara två år senare är hon chef. ‘Det viktigaste är att man antar utmaningen. Det ska vara kul att jobba hårt, och för mig har drivkraften alltid varit den där klappen på axeln av chefen när jag har gjort något bra'”

– DN Ekonomi för några dagar sedan (ja, namnet är fingerat och uppgifterna stämmer inte, men detta var andemeningen med artikeln, hittade den bara inte på nätet)

Det märkliga med vissa människor är hur de verkar leva för att jobba och inte jobba för att leva. Och på något sätt lyckas trivas med det (i alla fall som det verkar).

Hela snacket om karriär är för mig en fasad. Om man med ”göra karriär” menar att hitta något man älskar att göra och försöka försörja sig på det: fine, då är jag med! Tyvärr är det ju inte det de flesta menar (tro mig, jag håller tummarna för att jag har fattat det fel). Karriär är synonymt med pengar och därmed en perfekt yta att lägga fram. För många är det med andra ord viktigare att se bra ut inför alla de man INTE känner (folk på stan, mingelfester, ytligt bekanta, facebookkontakter osv.) än att faktiskt göra något man trivs med. Om nu A är födseln och B döden: varför inte ta ut kurvorna lite ibland istället för att bara anta att man måste följa raksträckan?

Jag vill inte sätta mig på höga hästar och snacka i ”vi och dom”, men sättet vissa människor beter sig på gör det svårt att låta bli. Vissa skulle behöva kolla på denna video då och då, inklusive mig själv. Alla behöver vi en spark i baken ibland.

Fridens liljor,

K

P.S. Imorgon ska jag öppna första luckan i min chokladkalender. Livet är bra!

No comments yet

Kommentera

