Skip to content

Vårt Matrix

30 december 2009

Har ni någonsin känt att ni har en tanke, så klar och tydlig i huvudet,  men så svår att formulera? Man vill skrika den till hela världen men man vet att man inte har orden att beskriva den så att någon skulle förstå, så att budskapet verkligen når fram.

Ibland så händer det. Pang! säger det och man hajar till. Man har hittat en artikel/film/låt/vadsomhelst som säger PRECIS det man tänkt. När jag satt och slösurfade lite för ett tag sedan hittade jag en sådan artikel.

Verkligheten har ersatts av medierna

Det är det här jag har känt när eftertexterna till ännu en meningslös sitcom rullat och jag undrat vart mitt liv tog vägen. Varför ska jag se på när andra lever sitt liv och känna att ”åh, sådär som de har det vill jag också ha det” istället för att bara göra något av mitt liv?

När man väl ser den där filmen som verkligen säger det man tänker hela tiden sitter man bara där och myser. När jag såg Matrix var det lite så.
Detta citat säger väl det mesta:

Låt mig berätta varför du är här. Du är här för att du vet något. Du kan inte förklara vad. Men du känner det. Du har känt det hela livet. Att det är något fel med världen. Du vet inte vad, men det finns där som en flisa i ditt medvetande som gör dig galen. Det är den känslan som fört dig hit. Matrix finns överallt. Det omger oss. Till och med nu, i det här rummet. Du ser det när du tittar ut genom fönstret eller när du sätter på teven. Du känner det på väg till jobbet, när du går till kyrkan eller betalar din skatt. Det är den värld som dragits ner över dina ögon för att dölja sanningen.”
”Vilken sanning?”
”Att du är en slav. Att du som alla andra fötts till slaveri i ett fängelse du inte kan känna lukt eller smak av, inte kan beröra. Ett fängelse för ditt medvetande.

När man sedan sneglar på lite simpel statistik som presenteras i artikeln blir man mörkrädd:

Statistiskt konsumerar varje svensk media mer än sex timmar per dag. Det betyder att svenskarna tillbringar hundra dagar – all vaken tid – av årets 365 inuti medievärlden, Matrix, – istället för i den verkliga världen.

Det har kanske inte suttit några mäktiga män i ett mörkt rum och sagt ”hey, let’s keep the world stupid” men lik förbannat är vi blinda. Det är ingen annans fel än vårt eget.

Det är inte meningen att ge er en dyster bild av vår samtid (folk har ju en tendens att tro att man är en pessimistisk människohatare bara för att man skriver inlägg som dessa så man måste ursäkta sig), men så här ser det ut och det vore bara dumt att vinkla det positivt så folk slipper tungsinthet. Läs artikeln och fundera.

Frid,

K

No comments yet

Kommentera

