Skip to content

Samtal med mig själv

23 februari 2010

– Någonting är det ju.
– Vadå?
– Jag ser det på dig. När du tittar sådär snett uppåt höger medan du pratar är det som om du vill undvika någonting. Som om du vet att din blick skulle avslöja något bara den mötte min.
– Asså lägg av nu, du överanalyserar ju bara som vanligt. När ska du sluta tänka så mycket på allting?
– Dagen jag ligger i en kista med slutna ögonlock.
– Amen fan, sluta nu! Du låter så läskig när du säger så där.
– Vadå, det är ju bara döden. Är du rädd för döden?
– …
– Är du det? Va?
– Ja, ja, ja! Lugna dig! Det är väl klart som fan att jag är rädd för döden. Allt slutar ju där: tiden, livet, allt! Är inte du det?
– Du har fel.
– Va?
– Allt slutar inte när du dör. Sluta tro att du är så jävla speciell. Livet fortsätter, bara utan dig. Folk är så egocentriska när de säger att ”livet tar slut”, som om allting kretsar kring dom.
– Mm…
– Vadå ”mm”?! Här ligger vi och pratar om döden och du säger ”mm”?
– Förlåt! Jag vet inte vad jag ska säga bara… känns som om du har tänkt lite mer på det här än vad jag har. Jag vill helst bara undvika det.
– Hur skulle du kunna undvika döden? Lycka till.
– Inte undvika på det sättet förstås, men liksom, jag vet inte… tiga ihjäl det, bara inte tänka på det.
– Ja, jag förstår det, men vad jag säger är att det är det dummaste du kan göra. Varför ska man blunda för något som man vet kommer?
– Jag vet inte… det är liksom inget medvetet val jag har funderat ut, det har mer varit den lättaste vägen.
– Problemet är väl kanske hur lite vi faktiskt lever. Hur större delen av våra liv spenderas på saker som vi aldrig, ALDRIG skulle välja att göra om vi fick se tillbaka på våra liv i efterhand. Vad tror du man minns när man ligger på sin dödsbädd?
– Jag vet inte… de man älskar och älskat, resor man gjort, människor man hjälpt, upplevelser…
– Precis! Inte hur snygg ens mage var, hur håret låg eller vem som egentligen borde vunnit Idol. PUNKT!

Frid,

K

No comments yet

Kommentera

