Skip to content

någonting

17 oktober 2010

När jag såg dig stå där med en fullpackad matkasse från ICA Globen i den ena handen och en treårig barnhand i den andra såg du så… bräcklig ut. Jag ville säga det men visste inte hur du skulle ta det.

För hur skulle det ha sett ut, vi känner ju inte ens varandra. Du dök upp i mitt liv och du försvann.

Jag ville ju bara säga att det är okej.

Ja. Att vara bräcklig alltså. Ibland sliter sig livet och jagar iväg åt håll och kanter man inte alls tänkt sig, så man jagar efter och hinner ibland tappa bort sig själv på vägen. Kanske har man så fullt upp med annat att man inte hinner känna efter och inse att man redan hittat sig själv igen. Mer eller mindre i alla fall.

Tänk att jag fick ett intryck av dig, men inte du av mig. Att du kan existera för mig, men inte vice versa. Undrar om jag existerar för fler människor än de människor som existerar för mig. Jobbar man på Konsum är det ju alldeles för enkelt. Det ska vara lite av en utmaning; man har inget servicejobb, inget Pressbyrån eller H&M, utan man utmärker sig ändå. Får människor att börja fundera.

Men äsch. Inte spelar det väl någon roll. Vad vinner jag på det när allt kommer omkring? Precis som kvinnan med matkassen och barnet får jag ju ändå ingenting veta, och vad hade förändrats om jag hade fått veta något? Hade jag fått någon slags självförtroendekick (yes, någon la märke till mig)? Säkerligen. Hade detta lett till att jag blev en bekräftelsesökande individ som lever helt och hållet genom andra? Helt klart. Vad skulle det bevisa? Att jag är tillräckligt ball för att folk ska lägga märke till mig, att jag står ut lagom mycket? Varför måste man göra det?

2 kommentarer leave one →
  1. 18 oktober 2010 5:39

    Jag sitter här & stirrar på skärmen & orden gick rakt in i mig. Igenom mig kan man nog nästan säga.

  2. 19 oktober 2010 14:54

    Det kommer att gå vägen.

Kommentera

