Skip to content

tänk om

19 oktober 2010

Tänk om det är meningen att det alltid ska vara såhär. Tänk om du och jag alltid ska gå och fundera på när den andre ska ta första steget.

(Det är som när man hade snott den där jobbiga killens keps på fritids för att han hade tagit din kulpåse. Som gissla liksom, med en blåögd tanke att man ska kunna byta på tre. Du kommer bara behålla kepsen ju, säger han. Nähä, säger man. Du först. Nej, du först! Nej, du först! Och så håller det på. Tills någon tar steget. Eller tills en fritidsledare kommer, men nu är det vi som är vuxna.)

Tänk om jag tar det och du inte riktigt vill samma sak, eller så vill du det men visar det inte med risk för att verka desperat. Och så har jag kastat mig rätt ut i tomma intet utan några som helst instruktioner att falla tillbaka på. Är det kört då?

Sedan måste jag förklara mig, och risken finns då att jag pratar för mycket och ger dig intrycket av att jag inte tycker om dig så mycket som jag gör, bara för att tona ner mitt första steg en aning. Du blir besviken men känner dig ändå lättad som inte öppnade ditt hjärta på vid gavel precis efter att jag hade gjort det.

Och den eviga cirkeln vägrar slutas för vi vet inte om vi jagar eller blir jagade, eller om det ens är en jakt. Tänk om vi bara kunde stanna upp och se varandra för vilka vi är. Tänk om vi kunde läsa varandras tankar, utan minsta risk att satsa alla pengar och förlora allt. Tänk om.

2 kommentarer leave one →
  1. 19 oktober 2010 17:44

    Ja, tänk om.
    Tänk om man kunde säga precis det man känner precis när man känner det.

    (Jag tog bara den jobbiga killens keps om han var söt.)

  2. 22 oktober 2010 0:32

    Wow vad jag tycker om den här texten. Alla dessa tänk om, och alla analyser av varenda minut, sekund eller till och med skiljetecken i sms. Fan vad jag känner igen mig. Riktigt bra skrivet.

Kommentera

