Skip to content

Träd i skogen faller inte utan oss del 2

20 oktober 2010

Insåg i eftermiddags att jag inte hade avslutat texten jag skrev efter förra skrivarklubbsmötet, så skrev ihop lite innan jag stack dit igen och fick som tur var till slutet med inspiration från gårdagens korta inlägg. Del 1 hittar du här.

Dagen efter for han som ett skott ur sängen. Nu har jag det! Om inte jag själv kan vistas på jorden – vilket jag inte kan, eftersom min fot skulle krossa hela Vintergatan utan att ens försöka – får jag helt enkelt skapa en avbild av mig själv som får vandra omkring på min jord och ta del av allt den har att erbjuda.

Vi vaknar. Vi äter frukost. Borstar tänderna. Går, cyklar eller kanske tar bussen till jobbet. Kör taxi eller sitter på möten. Fikar, pratar om livet. Vardagen. Eller kanske Let’s dance. Vi kommer hem. Partnerkinden pussas, eller kanske inte alls. Vi suckar. Förbereder föda, eller kanske tar vi den färdiga Finduslasagnen direkt ur frysen och värmer. Löven har fallit och den varma kappan hänger sedan en månad tillbaka på sin galge i hallen redo att värma oss när vi tar oss utanför dörren. Och vi tänker, ungefär vid den sjunde gaffeln lasagne, att det är konstigt att folk kan tro att det här vore menat. Ödet. Som om någon hade någon plan med oss. Som om det finns något samband mellan oss och den där tanten på Apoteket som aldrig verkar vara glad. Eller Stefan på kontoret. Eller till och med vår bästa vän.

Men sedan minns vi. Hur vi gäspade på bussen imorse. Ja, det gör vi ju varje morgon så inget konstigt med det. Men när vi hörde hur grannen i sätet bredvid gjorde likadant lyfte vi blicken. Gubben med grön basker och buskiga ögonbryn en meter längre fram följde samma exempel och samma sak med mamman som satt på den öppna platsen med en barnvagn framför sig. Hösten var fortfarande höst och lasagnen fortfarande halvfabrikat, men kanske, kanske finns det någon mening med allt det här, ändå.

K

One Comment leave one →
  1. 22 oktober 2010 21:30

    åh, tack så mycket för din fina respons! jag blev så himla glad!

Kommentera

