Skip to content

tillvarons bräcklighet del 2

30 november 2010

Del 1 hittar du i gårdagens inlägg.

Den där ångesten som gör sig påmind varje gång en person av manligt kön börjar prata om bilar och genom sitt sätt att lägga fram ämnet avslöjar sitt ögonblickliga antagande att jag är minst lika insatt och intresserad, följt av två olika scenarion: 1 – ett tveksamt ”jaha” och det blir i den efterföljande tystnaden pinsamt uppenbart hur man förändras i hans blick. 2 – glödande ögon och ett förnärmat ”hur kan du inte tycka om bilar? Som man?!”. Varje gång en person av manligt kön börjar prata om sena nätter, ölhävande och ännu ett namn i telefonboken att hitta fem månader senare utan att kunna kombinera det med ett ansikte, följt av två olika scenarion: 1 – tystnad. Ett besvärat skruvande och uppenbart inre krig innanför pannloben utspelar sig framför mig. 2 – försvarsposition. ”Tro inte att du kan komma här och vara så jävla präktig, det är väl inget fel med att vilja dricka bärs och ligga ibland?”.

Denna lilla bråkdel plus allt det där andra ville jag skrika ut tills rösten sprack. Tills bussen nått ändstationen och chauffören tvingat av mig. Allt det där som förväntas av oss.

På dagis lekte vi med fyrkantiga och runda klossar och försökte passa in dem i hålen. Jag kunde aldrig förstå varför man inte kunde ha ett och samma hål där båda fick plats, och jag förstår det fortfarande inte.

Fortsättning följer.

4 kommentarer leave one →
  1. 30 november 2010 20:19

    jag gillar det. hoppas det går bra i tävlingen! vill gärna läsa hela sen!
    kram

  2. 01 december 2010 3:06

    Fortsättning följer? Aaah, besvikelsen.

  3. 01 december 2010 12:00

    (Jag förstår hur du tänker, det är klart att man aldrig blir ”färdig” men en del behöver finna en trygg grund att stå på innan de kan fokusera på annat. Att ”finna sig själv” handlar väl om just det, att bli trygg i och med sig själv.)

Trackbacks

  1. tillvarons bräcklighet del 3 « Tankeföda

Kommentera

