Skip to content

ain’t nothin to it, gangsta rap made me do it

20 december 2010

tittade på en hiphopdokumentär för några kvällar sedan och blev frälst på nytt. det är något med rap som fångade mig när jag var tio år gammal och det har inte släppt taget. eftersom jag inte förstod texterna i den åldern måste det varit attityden som tilltalade mig, det arga, aggressiva, rättframma. inget wailande här inte. sedan jag låg där och lyssnade på eminem i min freestyle på sommarkollo för tio år sedan har det hänt en del. det är mer än bara attityd nu. det är konstformen, sättet att uttrycka sig på, fånga lyssnaren med röstläge, liknelser och metaforer, avancerade och varierade rim… allt det där.

som alltid gällande rap kommer ju budskapet att diskuteras när människor får höra att det är vad man lyssnar på; ställer du dig bakom de kvinnoförnedrande, våldsglorifierande texterna? självklart inte. men bra musik är bra musik, och det ska mycket till om jag ska undvika en låt som fångar mig på grund av texten. jag säger inte att det är en omöjlighet, men det händer sällan.

det man i vanliga fall säger som försvarare av musiken är att rap bara är en spegel av orättvisor världen över och dess konsekvenser. vilket är sant. men det är ju lätt att det blir en ond cirkel: människor lever under dåliga förhållanden–>rappar om det de ser–>vissa av dem glorifierar det som ett sätt att hantera det –>därmed sätter de ribban, visar att det är okej för yngre som ser upp till dem–>and on it goes. vad kom först, hönan eller ägget? vad påverkar vad, i vilken ände ska man börja?

samma sak är det väl med reggae och homofobi. homofobi är något som finns djupt rotat i rastafarikulturen och i det jamaicanska samhället, att det finns exempel på reggaelåtar där det sjungs om att bränna homosexuella är därför inte särskilt konstigt. men man kan ju inte bara låta den onda cirkeln pågå för evigt, eller hur?

det går att dra ytterligare en parallell till skrivande. när man skriver något förmedlar man en bild av verkligheten, vare sig det är ens egna verkliga bild eller en påhittad. på så sätt får man läsarens hjärna att leta efter saker som stödjer påståendena. skriver jag t.ex. deppiga noveller beskriver jag ju livet som det ibland är, men det blir också lätt en nedåtgående spiral då läsaren tar med sig vad han/hon läst och låter det ingå i sin världsbild.

hm. bara lite tankar på nattkvisten (som publiceras på morgonen) så orkar inte riktigt tänka igenom hur jag knyter ihop säcken. summa summarum: det är förklarligt, logiskt och ofrånkomligt att vi kommer ha en massa rappare pratandes om kvinnor som objekt och pengar som den spikraka vägen till lycka så länge vår värld ser ut som den gör (och så länge hiphoplyssnare inte vidgar sina vyer en aning), men det behövs fler rappare som med klara ögon ser på situationen och sprider positiva budskap. inte positiva budskap som ”allt är så himla vackert även om jag varje dag ser folk langa crack och bli skjutna där jag bor” utan positiva budskap som ”det finns vackra aspekter även av vårt liv, och det finns vägar som leder bort från allt det destruktiva även om de är få; du har ett val

avslutar med att tipsa om ett gäng riktigt bra låtar, som jag definitivt skulle kunna låta representera rap 7 dagar i veckan:

The Roots feat. Erykah Badu – You Got Me
Cunninlynguists – Beautiful Girl
Jurassic 5 mfl. – A Day at the Races
Atmosphere – Get Fly
Brother Ali – Rain Water
Common – Be
Nas – The World Is Yours
Talib Kweli – Get By
The Pharcyde – Runnin’
Pharoahe Monch – Push
Sage Francis – Civil Disobedience
Cunninlynguists feat. Tonedeff – The Gates
Blu & Exile – Cold Hearted
Blackstar (Mos Def & Talib Kweli) – Definition

ett gäng riktigt bra låtar. ge dom en chans! (sedan får ni gärna berätta vad ni förstår och inte förstår med hiphop, jag kommer nog inte kunna förklara det eftersom musik är så mycket mer än så, men det är intressant att läsa)

K

One Comment leave one →
  1. 11 januari 2011 19:43

    men ååh jaa! har med älskat hiphop sen jag var liten!

Kommentera

