Skip to content

hamsterhjulet

23 februari 2011

Hamsterhjulet har länge varit något jag varit rädd för. Klyschan om det oinspirerande 9 till 5-livet har jagat mig i mina mardrömmar och… okej, inte riktigt, men jag har ibland tittat på framtiden lite som om jag kikat fram mellan fingrarna mitt i den läskigaste scenen i en skräckfilm: måtte jag bara klara mig undan det där.

Problemet är bara att jag har gjort det reflexmässigt. Slentrianmässigt har jag sedan gått på den övertygelsen: när jag väl börjar jobba på allvar tänker jag jobba deltid, här ska minsann inget 9-5-liv sätta klorna i mig. Och visst anser jag fortfarande att det ligger en del i det. Jag tycker inte att det är värt att lägga en massa pengar på kläder och prylar (mer än de allra nödvändigaste) och tror därför inte att jag kommer behöva heltidslön. Men utgår jag inte nu ifrån att det är pengarna som kommer att vara drivkraften, alltså att jag kommer behöva nöja mig med ett halvkul jobb eller i värsta fall ett som långsamt suger livslusten ur mig? För vad händer om jag hittar något jag verkligen, verkligen gillar att hålla på med? Är det något jag älskar lär jag väl vilja hålla på med det 5 dagar i veckan?

Dock finns det ju fler saker som kan komma att spela in. När jag (eller om jag) skaffar familj lär jag vilja tillbringa tid med den.

Jag tror att vi jobbar för mycket, det står jag fast vid. Jag tror bara inte att problemet är antal timmar i sig, utan antal timmar i förhållande till hur mycket vi uppskattar våra arbeten. Det är ju trots allt långt ifrån alla som känner att de har ett inspirerande, utvecklande yrke (visst, som busschaufför möter du förhoppningsvis lite trevliga människor emellan alla surnissar, men försök se din gamla vanliga rutt som spännande och utvecklande och se hur bra det går) och då är det inte så konstigt att 9-5-livet kan göra även den mest gladlynta, idérika personen till en hamster fast i sitt hjul.

Nåväl… det är ju en bit kvar till dess. Ni får gärna kalla mig en drömmare, men just för tillfället är jag övertygad om att jag kommer hitta inspirerande och spännande saker att jobba med i framtiden. Den som lever får se.

No comments yet

Kommentera

