Skip to content

kollisionen mellan den svenska drömmen och mandeln i gröten

03 mars 2011

Att ordet lycka kommer från det engelska för tur (luck) skvallrar en hel del om hur vi ser och har sett på lyckan. Vandra genom livet med huvudet i det blå och hoppas att vi ska snubbla över den, springa på den på stan, hitta den på ett hemligt kantarellställe i skogen eller i taxin hem efter en sliten utekväll. Som en mandel i gröten: titta titta, jag fick den! Asch då, alla vi andra då, vad gjorde vi för fel? Äh, ni hade väl bara OTUR.

Mina böner går till min generation och alla hjärnor. Att alla dessa hjärnor inte blir tvättade av en självhjälpskultur som säger att orsaken till misslyckande alltid är att du inte kämpade tillräckligt. Vem som helst kan lyckas med vad som helst, bara man kämpar tillräckligt hårt: den svenska drömmen.

Men det är tillåtet att plocka russinen ur kakan och det borde vi göra, de har en poäng gömd under ett skal putsat till perfektion av en svettig hemmafru. Vi kan påverka mer än vi tror! Det pratas mycket om att BNP är ett felaktigt mått på välstånd och att vi istället borde göra som i Vanuatu och använda oss av ett lyckoindex, eller åtminstone att våra politiker borde räkna med medborgarnas lycka som en viktig faktor när de fattar beslut.

BNP är ett väldigt vanskligt mått på lycka, helt klart. Men hur ska man kunna enas om en lycka att sträva mot för 9 miljoner människor, eller för den delen 7 miljarder? Och hur lätt är det att bedöma vilket medel som är bäst om nu lyckan är det slutgiltiga målet; kommer lycka nås genom att svenskarna får rätt till 6 timmars arbetsdag eller kommer detta bara göra oss latare, företagen fattigare (fler anställningar= fler avgifter) och i förlängningen Sverige till ett olyckligare land?

Kanske skulle vi, trots allt, kunna enas om vissa grundläggande värderingar och att de leder till ökad lycka (betona vikten av goda sociala relationer, att behandla sina medmänniskor väl, ha ett syfte med livet och liknande), men i slutändan handlar det om varje individ. Du och jag och han och den. Alla upprätthåller vi varje dag ett visst samhälle med våra handlingar, vare sig vi vill det eller ej, och vill vi ha ett lyckligare liv både för oss själva och för andra människor finns det saker vi kan göra. I slutändan tror jag att det handlar mycket om att döda sina älsklingar. Att prioritera.

Efter en timmes uttråkad håglöshet på Facebook eller det tredje avsnittet i rad av den där komediserien som är tillräckligt halvrolig för att man ibland ska förstå att jaha, där kom det påklistrade studioskrattet och där borde jag också ha dragit på smilbanden tycker jag inte att man ska få dödsångest (typ mitt liv försvinner sekund för sekund och här sitter jag och gör ovettiga saker). Det vore bara stressande och skulle antagligen mest leda till att man springer omkring som en yr höna och försöker hinna med allt man vill på samma gång.

Istället är det väl kanske bättre att ge sig själv en smäll på käften (inte hårt förstås) och ställa sig själv mot väggen: vad tycker jag är viktigt/roligt/spännande och vad gör jag mest bara för att det råkar bli så? Vad gör att jag känner mig glad/inspirerad/lite närmre mig själv som jag faktiskt är?

Mycket i livet handlar om slumpen, eller ödet om du så vill. Vi stöter alla ihop med en massa människor på vägen som ger oss små knuffar i olika riktningar, och mycket beroende på vilka typer av människor vi träffar vaknar vi upp en morgon och säger att jaha, det var här jag hamnade. Gå bara inte och tro att du är en bricka i ett spel, du har ett val. Kanske en aning begränsat, men du har det. Vad vill du göra med din dag? Vad vill du göra med ditt liv?

One Comment leave one →
  1. 05 mars 2011 20:47

    ”Gå bara inte och tro att du är en bricka i ett spel, du har ett val. ”

    Det är just precis såhär som jag tycker att du i särklass skriver som bäst. När du skriver om saker som berör, som får en att efter varje stycke själv reflektera över sitt eget liv. Det är så jävla bra.

Kommentera

