Skip to content

ibland blir det bara för mycket.

28 mars 2011

Den som gapar efter mycket är en jävla idiot. Man borde sluta gapa helt och hållet. Jag gapade efter ett stycke som skulle räcka till ett helt kompani och fick tag i en slamsa lagom stor som mackpålägg. Likt Ms Pacman går vi och gapar efter drömmar inkapslade i brödsmulor längs vägen, men det slutar oftast med att de spökar i våra bakhuvuden, rasslar med sina kedjor och ylar klagosånger, frågandes varför vi lät dom dö. Men vi dör inte som i game over för Ms Pacman, vi dör bara lite i taget. Bit för bit. Det spelar ingen roll att folk kallar livet ett spel, jag vet mycket väl att det inte är det; i ett spel finns tydliga regler som garanterar avancemang bara man följer dom. Vad har jag att gå på? Jaga efter en morot hängandes snett ovanför mitt huvud på måfå och hoppas att livet är barmhärtigt nog att unna mig en tugga då och då.

Jag står i kön till Konsumkassan. Det är måndag. Jag har två snoriga barn i ena handen och den blytunga matkorgen i den andra. Bara en kassa är öppen trots att kön sträcker sig ända till godishyllan, så jag låter min blick svepa över tidningarna bredvid mig. ”5 steg till ett mer närvarande liv!”, ”Mia Törnblom: det är enklare än vad man tror!”, ”Vad har du för ursäkt till att inte vara lycklig? Skippa bortförklaringarna och hälften är vunnet!” och trettio sekunder senare är allt försent. Trettio sekunder senare är alla tidningar nedrivna från hyllan, min rygg skriker av väktarens knä medan en enda fras går på repeat i mitt huvud. Det finns ingen rättvisa.

One Comment leave one →
  1. 04 april 2011 17:16

    tack! och du är lika sjukt bra som vanligt!

Kommentera

