Skip to content

själen ryser inför tomrummet

10 juli 2011

I klassiska Doktor Glas skriver ju Hjalmar Söderberg så här:

Man vill bli älskad,
i brist därpå beundrad,
i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill inge människorna någon slags känsla,
själen ryser inför tomrummet
och vill kontakt till vad pris som helst

Hur skulle hans fantastiska stycke kunna skrivas om i modern tappning? Funderade på det någon gång sent i höstas och kom fram till följande:

man vill bli älskad, sedd
i brist därpå skriver man ett blogginlägg för någon slags respons
i brist därpå loggar man in på Facebook för att se om någon gillat ens senaste fyndiga statusuppdatering
i brist därpå loggar man ut och… tja
äter glass med jättemycket chokladsås
lyssnar på den där låten
hanterar det på sitt sätt
gör sitt bästa för att fly från faktumet att något saknas även om man vet med sig att det bara är för stunden man flyr och att det inte löser något

4 kommentarer leave one →
  1. 10 juli 2011 16:51

    sv. det får du gärna göra så ska jag visa alla dess smultronställen och berätta alla historier som fastnat i grå arbetarklassbetongväggar bland träden och vattnet

    klockren tolkning av texten, alla strävar efter att någon ska se just lilla mig. då som nu

  2. 10 juli 2011 17:02

    Jag minns det där, det är bland det bästa du skrivit (är det inte alltid något särskilt när man tolkar någon annans sanningar och gör dem till ens egna?)

    Ser fram emot att få svar, det var en massa jag inte fick plats med i mitt förra mejl så jag samlar det i en liten mental hög och hoppas få med lite till nästa gång. Och du – att skrika när man brinner fungerar.

  3. 13 juli 2011 7:23

    klockrent

  4. 15 augusti 2011 12:08

    oj. det här är typ det bästa jag har läst på skitlänge. tack. och du skriver sjukt bra. minst.

Kommentera

