Skip to content

i mitt nästa liv…

21 juli 2011

… ska jag födas till gammal tant.

Inte gammal tant som i att gå runt och påta med sina växter hela dagarna och vara väldigt nöjd med det. Inte gammal tant som i att le så där finurligt, som om man vet något de yngre ännu inte förstått. Nej nej. Jag ska vara en gammal tant som i att ha diskbråck, åderbråck, bråckbråck, påsar under ögonen, en rygg som gett upp för länge sedan, en syn allt annat än klar och en hörsel allt annat än skarp. Och en oerhört cynisk världsbild helt och hållet baserad på kvällstidningarnas skrämselrubriker.

Inte tanten som flyttade från sin lilla by i femtonårsåldern, skaffade jobb i storstaden och sedan kämpade sig till en hyfsad lön men i slutändan bara slet ut sin kropp utan att få särskilt mycket tillbaka. Inte tanten som efter att ha tagit hand om andra i hela sitt liv ändå orkar ta emot barnbarnen med öppna armar och hjärtat på vid gavel. Nej nej. Tanten som efter ett helt liv levt på ärvda (bortslösade) pengar ändå har mage att vara missnöjd med sin lott, det är vad jag ska bli.

Jag ska betala med enbart enkronor varje gång jag handlar. Jag ska spela död och sätta skräck i hemtjänsten. Jag ska tamefan vara en sylvass nagel i ögat på så många som möjligt medan jag har chansen. Och framförallt: jag ska inte skänka pengar till några svältande barn. Pff. Sånt tjafs.

I mitt nästa liv ska jag inte vara skäggig. I mitt nästa liv ska jag inte vara en from, harmlös, vänsterkille. I mitt nästa liv ska jag vara en världsfrånvänd, bitter, elak, ja rent utsagt ond gammal dam. Sist men inte minst ska jag vara vegan. Då – först då – kanske någon tar oss på allvar, på riktigt.

One Comment leave one →
  1. 21 juli 2011 20:45

    Ja, snälla.

Kommentera

